Friday, August 19, 2011

Roh-roh berkampung di Cornwall

Bendera Cornwall


PELBAGAI kisah seram dan mistik seolah-olah sentiasa menyelubungi segenap ruang bumi Cornwall, wilayah paling hujung di kepulauan British ini.


       Antara pusat penginapan yang terkenal dengan kisah seram itu berlaku di Jamaica Inn, Bolventor, berdekatan daerah Bodmin.
Nama hotel ini turut diabadikan sebagai tajuk novel karya Daphne du Maurier, novelis terkenal  berasal dari London serta filem seram oleh Alfred Hitchcock.
       Sehingga hari ini, ramai penginap Hotel Jamaica Inn mendakwa mereka merasa tidak selesa dengan kemunculan hantu seorang pelayar yang dipercayai mati dibunuh dilihat menghabiskan minuman di bar hotel tersebut.
Jelmaan pelayar ini dilihat kerap memasuki bar dan memesan minuman. Setelah menghabiskan minumannya, jelmaan pelayar ini keluar, lalu hilang di celah-celah kegelapan malam di Bodmin.
Bagaimanapun, kisah hantu paling popular yang sering muncul di Hotel Jamaica Inn ialah hantu pelayar berpakaian seperti kostum kurun ke 18.

Hantu pelayar ini dilihat kerap muncul dan selalu bersandar di dinding  legar hotel berkenaan ketika larut malam.

       Di pusat penginapan di The Wellington Hotel  di Lanreath pula, penduduk setempat mendakwa ia menjadi lokasi ‘hantu-hantu’berkampung.
Sering kali penghuni terserempak dengan kelibat lebih dari ‘seorang’ hantu di kawasan itu . Ada penghuni mendakwa melihat kelibat ‘seorang’ penunggang kereta kuda pada kurun ke-18 berlegar-legar di hadapan lobi lalu ghaib menembusi dinding hotel tersebut.
Kejadian aneh yang dilaporkan itu didakwa berlaku pada waktu yang berbeza. Menariknya,  setiap dakwaan dibuat oleh individu-individu terlibat sama dengan ciri-ciri yang disebutkan tadi. Mereka melihat kelibat penunggang kuda pada kurun ke-18.

Khabarnya, di sekitar hotel tersebut juga ada penghuni ternampak kelibat seorang gadis di atas menara hotel, berjalan mundar-mandir kemudian ghaib.
Kelibat gadis yang dinyatakan itu merupakan roh seorang gadis yang terbunuh akibat terjun dari menara hotel tersebut kerana cintanya terputus di tengah jalan. Kisah gadis membunuh diri itu menjadi cerita klasik di kalangan penduduk setempat.
Satu lagi keanehan berlaku melibatkan haiwan peliharaan seperti anjing, kucing di perkampungan Lanreath.
Seringkali dilihat haiwan-haiwan ini mengejar bayang-bayang seolah olah mengekori roh-roh yang berkeliaran di hotel tersebut. Anehnya tiada sesiapa ternampak jenis hantu apakah yang dikejar anjing dan kucing tadi.
Duporth, sebuah daerah lain di Cornwell terdapat sebuah rumah agam usang tinggalan biarawati yang menetap di situ.
Selepas rumah agam tersebut kosong, penduduk setempat mendakwa terdengar pelbagai bunyi-bunyian yang pelik hampir setiap hari.
Antaranya, bunyi percikkan mancis, laci disorong masuk dan keluar tanpa diketahui puncanya. Setelah rumah agam itu dirobohkan dan dibina sebuah rumah tumpangan, lain pula halnya terjadi.
Penduduk setempat ternampak pula kelibat biarawati ataupun roh digelar ‘Flo’ menjelma di sudut-sudut ruang di rumah tumpangan tersebut.
Bilik-bilik kosong yang tidak berpenghuni itu dikatakan menjadi kediaman rasmi roh-roh Flo. Kadang-kadang terdengar bunyi mesin jahit berputar, dapur dihidupkan dan banyak lagi bunyi-bunyian yang pelik seolah-olah bilik-bilik yang kosong di situ berpenghuni.
Menariknya, apabila pekerja di rumah tumpangan itu menegur agar dihentikan bunyi-bunyian yang menyeramkan, roh-roh tersebut akur dan suasana kembali sunyi sepi.
       Selain daerah-daerah yang dinyatakan tadi, Teluk  Blackwall Cove yang terletak di utara Cornwall paling banyak meragut nyawa. Misteri perlanggaran itu masih menimbulkan tanda tanya.
Diberitakan, banyak kapal dagang yang berlabuh di perairan teluk ini kononnya berlanggar dengan batu-batan di persisiran pantai berkenaan.
Berdasarkan faktor geografi, teluk ini bukanlah lokasi strategik untuk kapal-kapal berlabuh kerana lokasinya yang amat berbahaya.  Ia digunakan  penyeludup-penyeludup sebagai pelabuhan alternatif  bagi memasuki perairan Cornwall sebelum membawa barang dagangan ke tanah besar.
       Ada sebuah lagi kisah seram dialami berlaku oleh seorang penduduk semasa melalui jalan raya  yang menghubungkan antara pekan Mevagissey dan pekan Truro.
Kejadian pelik ini dialami oleh Cliff Hocking yang ketika itu sedang dalam perjalanan ke hospital di Truro untuk melawat isterinya yang sakit.
Sedang membelok keretanya melalui jalan yang bengkang-bengkok itu, tiba-tiba muncul kereta kuda lama meluru ke arah Cliff dari arah yang berbeza.
Dalam keadaan panik itu, Cliff tidak mampu untuk berbuat apa-apa. Lelaki itu memijak pedal brek sambil meletakkan lengannya di muka untuk melindungi impak pertembungan tersebut.
Selang beberapa saat,  Cliff mengalihkan lengannya setelah menyedari tiada apa-apa kemalangan yang berlaku.
Anehnya, tiada sebarang pelanggaran, kereta kuda di hadapannya lenyap dari pandangan!
Gambaran yang dilihat Cliff  ketika itu amat jelas. Dia dapat melihat seorang lelaki yang sedang menunggang kereta kuda itu memakai kot berkolar panjang di lehernya.
Bersebelahan penunggang itu pula ada seorang pengawal yang memakai kot berwarna merah, bertopi tinggi berwarna hitam sambil membunyikan hon bertalu-talu.
       Kejadian aneh tersebut amat mengejutkan warga Cornwall  kerana kereta kuda yang dinyatakan Cliff itu mirip dengan kereta kuda yang digunakan oleh perkhidmatan penghantaran surat pada kurun ke-18.

Kejadian-kejadian aneh dan magis terus diperkatakan orang dan ia menjadikan sebahagian warisan bumi Cornwall, kekal diselubungi misteri.

2 comments: