Thursday, April 7, 2011

Suka Makan Telur? Nah Hambekk Ni!!

Telur sapa pecah nihh??


GEORGE TOWN: Penang Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism Ministry officers seized a total of 270 eggs from three stalls in Pulau Tikus market Thursday, following complaints of fake eggs being sold there.
A team from the Health Ministry also came and conducted its own inspection of the eggs sold at the market.
The seven-member Domestic Trade team arrived at about 10am and left around 11.15am, after taking three trays comprising 90 eggs from each of the three stalls inside the market.
                     A Penang enforcement division spokesman said the eggs would be tested by the department or sent for analysis by a laboratory. Four state health officials also arrived shortly later and were seen doing their own checks of the eggs sold by the traders. They bought 46 eggs for RM16 from one stall and 62 eggs for RM22.60 from another which would be sent to a laboratory in Petaling Jaya today for tests.Several Domestic Trade enforcement officials had earlier visited the Consumers Association of Penang (CAP) office at Jalan Mesjid Negeri to gather more information about the fake eggs before raiding the market stalls.
                      The seizures came in the wake of news reports Thursday that fake eggs, which were allegedly full of chemicals, had been found in Penang. CAP president S.M. Mohamed Idris had said a housewife complained that she bought a tray of 30 eggs for RM11 at the market but found they did not smell like real eggs and were tasteless.
He claimed the eggs had unusual shapes, were larger and had a rougher surface than the genuine ones. - The Star Online

          Sebaik sahaja gua membaca berita ini, tiba-tiba perut gua yang sedang santai berpusing-pusingan dan mula rasa mual.. Tekak gua tiba-tiba terasa loya, mengalahkan ibu yang sedang mengandung pula!! Mana taknya, pagi tadi sebelum gua menuju ke pejabat, gua singgah breakfast cara Amerika di restoran McDonalds.. pekena Sausage McMuffin beserta hidangan sampingan Hotcakes sirap jagung dan sechewen kopi arabica sederhana pekat aroma padang pasir.. tiba-tiba gua terasa seakan sangsi dengan penggunaan telur dalam sausage tersebut.. mana tak sangsi, apa sumber telur yang mereka guna? Ada pulak mereka nak check satu persatu telur yang mereka itu adalah dari buntut ayam ataupun tidak??? No!!
                  Begitu juga dengan nasi goreng cincai telur yang gua makan malam tadi, lauk gulai lemak telur yang mak gua masak beberapa bulan yang lepas serta murtabak yang gua telan sewaktu pembukaan puasa ramadhan yang lalu...

Haa.. Ni gambarajah bagaimana telur ayam yang mengandungi bahan kimia di hasilkan!! cer buat kat rumah.. jadi ke tak? pastu tenyehh kat muka sendiri!!

Click dua kali untuk dapat gambaran yang lagi besar..

                      Arghh!! mental! kita sudah ketandusan generasi ayam kah? perlukah kita mengimport telur-telur ayam dari luar? Hari ini gua rasa sakit hati bila membaca berita sebegini.. mengapa begitu mudah telur-telur ini bermaharaja lela diniagakan? ohoo, kes baru? ya, berita ini disajikan pada anda pada 7 april 2011.. tapi kalian sadar kah sudah bertahun lamanya telur ayam tiruan ini di hybridkan? kalau tak silap, semasa gua google tadi sejak 2004 telur-telur ayam palsu ini sudah menembusi pasaran Amerika.. hah! Bagaimana pulak di Malaysia ni?? gua rasa banyak sangat produk kita diimport dari China!! tak percaya lu orang jalan pergi dapur, pilih satu barang.. cari asal dari mana barangan tersebut.. cer tengok! cer tengok!! 

              Bayangkanlah, berapa lama telur-telur ini sudah beranak pinak untuk bertahun lamanya mengisi ruang tembolok kalian.. ehem! maksud gua kita semua!! boleh jadi kita sudah mentekedarah selama kita masih menjadi janin dalam perut ibu? boleh jadi?? Gua tak tau, tapi gua suka makan telur yang dibalut dengan burger daging gua.. memang asyukk!! kalau nasi lemak, memang tak terkata nikmatnya kalau ada telur sambal!!

                           Ahh!! telur ayam sudah sebati dalam hidup gua!! sama seperti telur gua jugak!! Opps...???!! Heh! Ya, lauk apa yang tak ada telur? tunjukkan gua siapa yang tak makan telur dalam masa seminggu?? hah! Telur ayam juga sudah sebati menjadi ramuan kuih-kuih tradisional masyarakat melayu, cina ataupun india.. sapa tak makan roti telur? sapa juga tak makan megi sup campur telur?!!!

Arghh!! berita ni buat gua semak kepala!!
Lu tengok lah sendiri perbezaan telur asli sama telur palsu.. gua dah malas nak taip lagi.. frust betul!!

Nampak beza tak? tak nampak klik dua kali gambar ni.. okehh??

Firman Allah SWT. dalam surah Al-Baqarah ayat 172 :  Bermaksud: "Wahai orang yang beriman!, makanlah daripada benda-benda yang baik ( yang halal ) daripada apa yang telah Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika kamu benar-benar hanya beribadah kepada-
Nya".

1 comment:

  1. ....nasik goreng cincai telur?? ....pemalasnya!

    ReplyDelete