Thursday, December 29, 2011

Sebab saya ke mesin karaoke

Rata-rata ramai antara rakan-rakan aku tahu my passionate and enthusiasm = music! nak kata gila sangat tu tak adalah, tak pernah la pula mengambil tema 'no music. no life' which aku rasa tagline itu hanyalah salah satu agenda elite untuk menjahanamkan sosial anak muda di seluruh dunia. Dari music juga berbondong-bondong idealogi dan budaya lahir yang menghiasi segenap ruang streets dan gedung beli belah di seluruh pelosok negara. Tak payah aku state kat sini, kalau kalian berjalan di kota london hingga ke paris, balik semula ke Bukit bintang melalui celahan jalanraya di melbourne, hingga ke Tokyo, boleh aku katakan, music mempengaruhi tiap style anak muda...
ok, last time dengan Sentinel orang sedia maklum kami main Punk. Hardcore . Metal and such genre... itu passionate kami (aku secara khususnya).. Since The Last gig we performed at the paul Palace (yes it was 2009 baby!!) Sentinel dah tak beraksi di rumah jamming mahupun pentas tinggi.. apatah lagi nak lepak balut sesama..hahaha..

Masing-masing sibuk dengan life masing-masing which is kami terpaksa menghentikan aktiviti jamming. Pada aku perpecahan satu-satu band itu adalah kerana hati - hati di setiap pelusuk ahlinya tidak diselangi dengan kemistri.. lantas pembubaran pun terjadi.. tapi minat muzik takkan surut di hati aku, dan all of the band mates, cuma rezeki Sentinel itu takde buat masa sekarang..

Jadi aku terus melangsungkan kehidupan Metal aku tanpa mengiringi band. Aku tak apa, sebab sebagai penyanyi jamban tegar, jamban itu langsung tak pernah merungut tiap kali dia berdesing dengan pitching aku yang sangat ke laut.. begitu juga mesin karaoke. Biarpun Ibnor riza itu bukanlah Metal, namun sekurang-kurangnya aku masih menyanyi..

Dan selang beberapa tahun, beberapa usaha untuk menyanyi dalam band projek pun agak suam kuku.. adalah satu band projek hampir nyata kewujudannya, tapi oleh kerana ego-ego muzik dan kesibukan melampau bandmate aku yang berkerjaya mantap-mantap seperti engineer, banker, dan manager production house, band itu tidak dapat di realisasikan.

Tak apa, rezeki band masih belum ada.. lalu redbox atau segala macam pusat karaoke menjadi tempat luahan emosi aku yang bertong-tong (sungguhpun hanyalah emosi untuk lagu Anuar Zain). Lupakan Lamb of God, sebab sepanjang aku ke berbuah-buah pusat karaoke tak pernah lihat kelibat artis ini dalam list huruf 'L'. oleh sebab itu aku lebih selesa menyanyi lagui M.Nasir atau Zamani sekali. Tapi nasib baiklah senarai untuk lagu-lagu bahasa inggeris not bad.pernahlah aku melantangkan suara untuk lagu The Fray, Matchbox 20 malahan Incubus ketika assignment GRO pertengahan tahun lalu.




Sialan! Sebenarnya aku membebel dalam tulisan ni atas rasa rindu, sebab kepingin lagi menyanyi di atas pentas. Maksud aku lagu lagu deras ya. Tapi kalau ada kumpulan muzik ala-ala metal bernama Afterlife buat announcement untuk cari vokalis.. tak payah lah pergi audition. sebab apa, sudahlah datang lambat untuk appointment berjumpa dengan aku. Kemudian dengan bangsatnya langsung tak test vox aku sudah mereject aku. Kan ke bangsat? lawak betul budak2 putrajaya nih..

Lagipun mereka ni band korporat. Isap kote. kah kah kah!! Ampu kerajaan kuat..

5 comments:

  1. i love your train of thoughts! ^^,

    ReplyDelete
  2. tiuna.. haha.. kau memang keras bro.. selamba kau maki depa.. depa samana pakai lawyer nanti taulah! tapi depa isap kote..kahahahaha

    ReplyDelete
  3. thanx for the compliments.. follow me if like my blog.. thanx again :)

    ReplyDelete
  4. Iskk...xdapat post 1st plak


    Ibnor reza ke Zamree?? kuikuikui

    ReplyDelete