Monday, February 7, 2011

Rasulullah Berbicara Tentang Dajjal

PADA suatu pagi, Rasulullah sedang berbincang dengan para sahabat baginda mengenai Dajal. Kadang-kadang, baginda meninggikan suaranya dan kadang-kadang baginda merendahkan suaranya sehingga kami  merasa seolah-olah berada dalam kelompok lebah.
            Apabila hari sudah petang, kami yang mendengar cerita Rasulullah pergi ke rumah baginda. Baginda telah tahu tentang maksud kedatangan kami. Tanya Rasulullah, “Apa khabar kamu semua?” Jawab kami, “Alhamdulillah, kami baik-baik saja. Maksud kedatangan kami ini sekadar hendak bertanya mengenai dajal dan mengapa apabila Rasulullah berbicara, kadang-kadang suara Rasulullah tinggi dan kadang-kadang rendah?”
Jawab Rasulullah, “Bukan Dajal yang mengkhuatirkan aku terhadap semua. Jika dia muncul dan aku masih berada di antara kamu, tentu aku akan membela kamu terhadapnya. Dan jika dia muncul sedangkan aku tidak berada di samping kamu, maka umat manusia akan menjadi pembela atas dirinya sendiri dan Allah Taala penggantiku menjadi pembela atas setiap orang muslim.”
Sai Baba iras
Abdul Uzza bin Qathan?
            “Dajal pemuda berambut kerinting, matanya sepet; aku lebih suka mengatakannya serupa dengan Abdul Uzza bin Qathan. Sesiapa di antara kamu yang bertemu dengannya, hendaklah dibacakanpadanya permulaan surah Kahfi. Dia akan muncul di suatu tempat sunyi antara Syam dan Iraq. Lalu dia membuat kerosakan di kanan dan kirinya. Wahai hamba Allah, kerana itu teguhkanlah pendirianmu!”
            Tanya kami “Berapa lamakah Dajal akan tinggal di bumi?” Jawab Rasulullah, “Selama empat puluh hari; satu hari seperti satu tahun, satu hari seperti sebulan, satu hari seperti seminggu dan selebihnya seperti hari-hari kamu sekarang.”
            Tanya kami, “Ya Rasulullah, ketika sehari seperti setahun, cukupkah kalau kami solat seperti solat sekarang?” Rasulullah menjawab,
            “Tidak tetapi hitunglah bagaimana pantasnya.” Tanya kami, “Berapa kecepatannya di bumi?” Rasulullah menjawab,
            “Seperti ditiup angin. Dia mendatangi suatu kaum, maka di ajaknya kaum itu beriman kepadanya, lalu mereka beriman kepadanya dan mematuhi segala perintahnya. Diperintahkan langit supaya hujan, maka turunlah hujan.”
            “Maka diperintahkan bumi supaya subur, maka suburlah tumbuh-tumbuhan. Bila hari telah petang, ternakan mereka akan pulang ke kandang dalam keadaan lebih gemuk dan dengan susu yang lebih banyak kerana cukup makan. Kemudian didatangi kaum yang lain dan diajaknya mereka supaya beriman kepadanya tetapi mereka menolak ajarannya. Maka dia berlalu daripada mereka.”
            “Keesokan paginya, negeri mereka menjadi kering kontang dan habis semua kekayaan mereka. Kemudian (Dajal) melawat negeri yang telah rosak itu  dan berkata,
            “Keluarkanlah perbendaharaanmu!” Maka keluarlah seluruh kekayaan negeri dan pergi mengikuti Dajal seperti pemimpin lebah diikuti rakyatnya.”
            “Kemudian dipanggilnya seorang pemuda remaja lalu dibelah dengan pedangnya sehingga anak muda itu terbelah dua dan belahannya dilempar sejauh anak panah dipanahkan. Dajal memanggil tubuh yang terbelah itu kembali. Dia datang seutuhnya dan dengan wajah berseri-seri sambil ketawa.”
            “Sementara Dajal asyik dengan perbuatan-perbuatannya yang merosak, Allah Taala menurunkan Isa Al-Masih ibnu Maryam. Dia diturunkan Allah dekat Menara Putih sebelah timur Damsyik dengan memakai dua pakaian berwarna sambil berpegang pada dua sayap malaikat. Apabila dia menundukkan kepala, hujan akan turun dan apabila dia mengangkat kepala, berjatuhan daripada biji-biji perak bagaikan mutiara.”
            “Orang kafir tidak boleh mencium nafasnya kerana sesiapa yang terkena bau nafasnya akan terus mati. Bau nafasnya boleh dirasa sejauh mata memandang. Maka Isa A.S akan mencari Dajal dan akan bertemu dengannya di pintu gerbang kota Lud (sebuah kota dekat Baitul Maqdis) lalu dibunuhnya Dajal tersebut.”
            “Kemudian Isa menghampiri kaum yang dipelihara Allah dari kejahatan Dajal. Diusapnya mereka dan dikhabarkan kepada mereka kedudukannya di syurga. Allah mewahyukan kepada Isa a.s. :
            “Aku akan mengeluarkan hamba-hamba-Ku yang tidak dapat dikalahkan oleh sesiapa pun. Oleh itu, selamatkanlah hambaKu yang soleh ke bukit.”
            Lalu Allah Taala mengeluarkan Ya’juj dan Ma’juj. Mereka turun melanda dari tempat tinggi. Gelombang pertama melewati telaga Thiber, lalu mereka meminum habis air telaga tersebut sehingga kering. Kemudian datang pula satu kumpulan lain, kata mereka: Sesungguhnya dahulu ada air disini. Nabi Isa dan para sahabatnya terkepung sehingga sebuah kepala sapi lebih berharga bagi mereka dari seratus dinar bagi seorang kamu hari ini (kerana kekurangan makanan),”
            Kemudian Nabi Isa dan para sahanatnya turun ke bumi tetapi tidak sejengkal tanah pun didapatinya melainkan penuh dengan bangkai-bangkai busuk. Nabi Isa dan para sahabatnya berdoa kepada Allah S.W.T supaya dihilangkan bangkai-bangkai tersebut.
            Kemudian Nabi Allah Isa dan pengikutnya memohon kepada Allah S.W.T supaya dihancurkan Ya’juj dan Ma’juj. Maka Allah S.W.T mengirimkan kepada mereka penyakit hidung seperti ada haiwan-haiwan sehingga mereka mati kesemuanya.”
            Allah kemudiannya perintahkan kepada bumi:
All seeing eye.. Dajal Al-Masih?
            “Tumbuhkan tumbuh-tumbuhanmu dan kembalikan keberkatanmu!” Ketika itu, sekumpulan keluarga menjadi kenyang hanya dengan memakan sebiji delima dan mereka dapat berteduh di bawah kulitnya. Mereka sangat berkah sehinggakan susu seekor unta cukup menampung keperluan orang sekampung manakala susu seekor sapi cukup untuk orang satu kabilah, susu seekor kambing cukup untuk sekeluarga dekat. Ketika itu, mereka sedang berada dalam keredhaan Allah Taala.
            Tiba-tiba Allah mengirim angin memasuki ketiak mereka, maka tercabutlah roh setiap orang mukmin dan muslim. Maka tinggal orang-orang jahat belaka. Mereka bercampur baur seperti keldai. Sesudah itu terjadilah hari kiamat.”

No comments:

Post a Comment